Selasa, 21 Oktober 2014

The making of mee goreng

Assalamualaikum....
Untuk kesekian kalinya... Disebabkan anak-anak suka makan mee goreng.. Rase cam da jd menu harian masak mee goreng. Penah sampai 4 hari berturut-turut masak mee goreng. memang mereka ni tak pernah jemu.

Kakak saya penah bertanya kat sorang peniaga kedai makan. Camner dia buat mee goreng begitu sedap??
jawapannya mudah jer..
Buatkan kuah sup.. Ape-ape sup pon bole..
Bila dicuba ternyata sedap..
tapi saya ni agak malas juga.... saya tak buat sup tapi saya rebus jer.... Hasilnye sedap juga.. hehehehe


Mula-mula tumis bahan giling/blend..
( Sume tau kan bahan tumis tu )

masuk sos tiram,sos cili,sos tomato n kicap..
masa ni juga saya letak terus gula n garam

ni bahan rebusan saya.
kadang-kadang rebus ayam jer
kadang-kadang campur jer sume yang ade

Letak sayur-sayuran.
Macam banyak jew..hehe
biasa la sawi n kucai atau kucai aje pon bole.




Taugeh tu letak bila sayur lain da agak layu. Sebab tak nak  taugeh tu terlebih masak.




Pas letak taugeh terus masuk mee. x yah tunggu lama2.. Kita nak rase taugeh tu  separuh masak.
pastikan mee tu dibilas dulu ye. Buang rase kapur.





Kacau rata dan boleh diangkat


Harap dapat membantu kepada mereka yang baru nak belajar memasak.

Terima kasih kerana sudi menjengah blog saya.


2 ulasan: