Jumaat, 20 Jun 2014

Laksa oh laksa

Assalam...
Sementara nak tunggu nenas kering, apa kata kita cari idea nak pos ape lak ye....
heheh...
minggu lepas saya ade wat laksa dan dah pos kat Fb gitu.
Rasanya baik dikongsi juga kat sini...

Mula dengan bahan2 tuk kuah

5-10 ekor ikan selayang/kembong ( rebus dan asing kan isi ngan tulang)

10 tangkai cili kering *
sedikit cili padi ( lau nak pedas lagi la) *
sedikit belacan *
5 bj bawang merah *
3 ulas bawang putih *
halia sebesar ibu jari *

asam keping
daun kesum
bunga kantan ( x der x per)
garam
gula

saya suke tambah fishcake

Laksa basah 1kg/laksa kering sebungkus

Sayur
Salad
Timun
Cili merah
Bawang


CARA-CARA


Cuci ikan bersih-bersih
\

Blend semua ni


Cuci daun kesum bersih-bersih

Masak bahan blend tadi dengan daun kesum dan asam keping. Saya suke masak ni dulu sementara tunggu ikan siap. Biar cili blend tu masak cukup-cukup. tak la sakit perut nanti


Perisi ikan dan blend halus. tulang ikan jangan dibuang dulu yer.
Boleh blend tuk ambil pati nye



Masak hingga mendidih, then masuk fishcake jika suke. garam n gule jangan lupe tau



Saya suke fishcake....

Saya bukan lah mahir dalam bidang masakan ni. tapi saya suke kongsi apa yang saya tahu..
harap bermanfaat.. tengkiu







Tiada ulasan:

Catat Ulasan